SERKA Kars Turizm Çalıştayı Notlarım-1

SERKA’nın (Serhat Kalkınma Ajansı) geçen hafta  organize ettiği ve içinde Ardahan, Ağrı, Iğdır ve Kars illerimizi bulunduran TRA2 Bölgesi Turizm Çalıştayı’na Turizm Report olarak davet edildik ve 4 günlük seyahatimiz için Kars’a doğru yola çıktık.\r\n\r\nserka\r\n\r\nHavaalanında bizi karşılayan SERKA yetkilileri çalıştay öncesi güzel bir bilgilendirme gezisi düzenlemiş, bu sayede serhat ilimiz Kars’ı tanıma fırsatımız da oldu.\r\n\r\nÖnce Yeşilyurt Lokantası’nda da yörenin yemekleriyle tanıştık. Ama sonra ki günler yöresel yemeklerde çok daha başarılı mekânlara gittik, onlardan da ayrıca bahsedeceğim.\r\n\r\nP_20160511_132712_HDR\r\n\r\nYemeğin ardından Ani Antik Kentine doğru yola çıktık.41 km’lik yol boyunca göz alabildiğine düzlük alanlar hayvancılık için doğal ortam sağlamış. Halk geçimini özellikle büyükbaş hayvancılıkla sağlıyor. Bölgede ki eşsiz çiçekler arıcılık için de biçilmiş kaftan. Özellikle dikkatimi çeken yüksek kesimler dışında neredeyse hiç ağaç olmaması. Kars sert iklimi yüzünden yaz akşamları bile soba yakmayı gerektiriyormuş. Bu sebeple meyve sebze ihtiyacını daha yumuşak bir iklime sahip olan Iğdır’dan karşılıyormuş. Ve sonunda 4.5km uzunluğundaki surları ile 5000 yıllık geçmişe sahip Ani Antik Kenti bütün ihtişamıyla karşımıza dikildi. Doğrusu ben bu kadar korunmuş ve böylesi geniş alana sahip bir yer beklemiyordum. Ani çağlar boyunca yerleşim yeri olarak kullanılmış ve birçok kavime ev sahipliği yapmış. Bunun en önemli nedeni ise güvenlik, kent güneydoğusundan geçen Arpa Çay ve Vadisi, kuzeybatısındaki Alacasu ve Vadisi ile doğal olarak korunan bir platoda yer alıyor. Türkiye ile Ermenistan’ı doğal sınır olarak Arpa Çay birbirinden ayırıyor.  Şehrin ticari açıdan gelişmiş olmasını sağlayan şey ise, İpek Yolu’nun buradan geçmesi.\r\n\r\nkars gezi\r\n\r\nAni Antik Kenti, hala ayakta olan surları, sur kapıları, pek çok kilise, manastır, cami ve İpek Yolu Köprüsü ile turistik açıdan oldukça  cazip olmakla beraber, ulaşımla ilgili sıkıntıların çözülmesini bekliyor. Çalıştay da bu gibi sorunlar da konuşuldu ve umarız en kısa zamanda çözüm bulacak.\r\n\r\nAni’nin büyüleyici ortamını başlayan yağmurla beraber arkamızda bırakıyoruz. Biz hızlı bir tempoyla yaklaşık 2 saatte turumuzu tamamladık ama Bostanlar Deresi Vadisi’ndeki mağaraları görmek ve tüm bölgenin hakkını vererek gezmek için bir tam gün ayırmanızı tavsiye ediyorum.\r\n\r\nP_20160511_144254\r\n\r\nKars, Türkiye’de şehir planlaması yapılmış ilk ilimiz olma özelliğini taşıyor. Rus işgali sırasında yapılan geniş caddeler ve görkemli taş binalar kente karakteristik özelliğini vermiş. Gezimizin ilk ve son günü kısa şehir merkezi turları yaptık. İlk gün yağmur yüzünden uzaktan gördüğümüz görkemli Kars Kalesi’ne 4. gün çıkıp bu güzel şehre son kez tepeden kahvelerimizi içerken bakma fırsatı bulduk. Kale çevresinde de pek çok tarihi yapı bulunmakta: Demirköprü, Taşköprü, Topçuoğlu, Muradiye ve Mazlumağa Hamamları, şu anda Toplum Merkezi olarak kullanılan ünlü şair Namık Kemal’in evi, Oniki Havariler Kilisesi, Evliya Camisi ve Ebul Hasan-i Harakani türbesi aklımda kalanlar. Kalenin arkasında kalan vadide Kars çayı ve Kafkas Üniversitesi İktisat Fakültesi görülmekte.\r\n\r\nIMG_7741\r\n\r\nKale bölgesinden ayrılıp mimari güzelliği ile dikkat çeken Fethiye Camisini görmeye gidiyoruz. Cami aslında 19. Yüzyıl sonlarında Ruslar tarafından kilise olarak inşa edilmiş. Şehir turunda dikkati çeken yapılar arasında İl Genel Meclisi Binası, İl Sağlık Müdürlüğü, Ticaret Odası, Eski Vali Konağı, Defterdarlık Binası, Gazi Ahmet Muhtar Paşa Konağı ve ev sahibimiz Serhat Kalkınma Ajansı Binası sayılabilir. Arkeoloji müzesinde şehir turumuzu noktalarken müzenin bahçesinde bulunan Kazım Karabekir Paşa’ya ait vagonu görmeyi unutmayın diyorum.\r\n\r\nIMG_7774\r\n\r\nAkşam yemeğini Düşler Sokağı Lokantasın da keyifle yiyerek günü tamamladık. Burada ki sürpriz Çıldır Gölü’n den çıkan sarı balık oldu. Ve Sarıkamış’ta konaklamak üzere yola çıktık.\r\n\r\nP_20160514_120644\r\n\r\nSonra ki yazımda çalıştaydan  ve Boğatepe Ekoturizm köyünden bahsedeceğim.\r\n\r\n